Op Kerstavond, dinsdag 24 december, is er vanaf 19.30 uur in de Grote Kerk van Nijkerk een kerstzangdienst. Naast veel samenzang van bekende kerstliederen, is er zang van een projectkoor o.l.v. Wim Huijser en een meditatie door ds. E. van den Noort.
Het programma vermeldt onder meer samenzang van ‘Komt allen tezamen’, Psalm 42, ‘Komt, verwondert u hier, mensen’ en ‘Stille nacht, heilige nacht’. Ook het koor zingt mooie, bekende en minder bekende liederen. De muzikale begeleiding en omlijsting gebeurt door Bas Blankesteijn op orgel, Diederik Blankesteijn op piano en orgel, Mattijs Blankesteijn op trompet, Marissa Simon op bugel, Klarie-Anne en Evelien Snoek op fluit. De toegang is gratis. De kerkdeuren staan open van 19.00 uur en de aanvang van de Kerstzang is 19.30 uur. Iedereen is van harte welkom.
0 Comments
Op zaterdag 14 september, Open Monumentendag en Nationale Orgeldag, kan iedereen plaatsnemen op de orgelbank in de Grote Kerk van Nijkerk. Organisten zijn van harte welkom om de toetsen van het Van Deventer-orgel uit 1756 te beroeren. Niveau en ervaring spelen hierbij geen rol. (Het orgel is te bespelen van 10.00 uur tot 15.00 uur. Om 15.00 uur begint een afsluitend concert met Nijkerkse organisten en fluitiste Eline Masereeuw.) Hobby-organist Aart Berendse is al jaren een vaste gast op de Open Monumentendag / Nationale Orgeldag. Aan de registerknoppen staat Matthias van Bloemendaal hem bij. FOTO: ARJEN GERRITSMA Grootste Van Deventer-orgel Het orgel in de Grote Kerk van Nijkerk werd gebouwd in 1756 door Matthijs van Deventer. "Hij is niet zo'n bekende orgelbouwer", weten Diederik Blankesteijn en Matthias van Bloemendaal van de orgelcommissie te vertellen. De jongemannen zijn op Open Monumentendag altijd gastheer op het orgel. "Van Deventer bouwde een paar andere orgels, die allemaal een stuk kleiner zijn dan het Nijkerkse instrument." Het instrument werd in 1756 opgeleverd met 22 registers en een aangehangen pedaal. "In 1910 voegde de firma De Koff een Subbas 16' en twee pedaalkoppels toe. Daardoor zijn de registratiemogelijkheden een stuk groter geworden", legt Diederik uit. Eigen karakter Het instrument heeft een krachtige klank, met onder meer heldere fluitregisters en twee prachtige tongwerken. "De Trompet 8' klinkt in de bas heel fors. En het is bijzonder dat je zowel op het hoofdwerk als op het rugwerk een Sesquialter, Mixtuur en Cornet vindt. Het hoofdwerk heeft bovendien en Tertiaan", vertelt Matthias. In totaal telt het orgel zeven vulstemmen. "In het 'volle werk' kun je als organist mooi 'kleuren' met deze vulstemmen." Het orgel heeft echt een eigen karakter en het heeft ook wel een 'gebruiksaanwijzing'. De gastheren staan de organisten die komen spelen daarom bij door de registraties te verzorgen. Diederik Blankesteijn legt de werking van een orgel uit aan een groep bezoekers. FOTO: MATTHIAS VAN BLOEMENDAAL Plekken van plezier
"We wensen iedereen die langskomt veel plezier! Het landelijke thema van de Open Monumentendag is immers 'Plekken van plezier'. Op de orgelbank gaat dat zéker lukken", besluiten Diederik en Matthias. Laurens de Man verzorgt op dinsdag 3 september het zesde en laatste orgelconcert in de Grote Kerk van Nijkerk. Hij stelde hiervoor een programma samen rondom Johann Sebastian Bach, met muziek van onder meer Bach, Buxtehude, Krebs en Pachelbel. Deze muziek dateert uit de bouwtijd van het orgel en gedijt er goed op. Inspiratiebronnen van Bach Het Preludium in g (BuxWV 149) van Dietrich Buxtehude (1637-1707) vormt de opening van het concert. Het is een wervelend en indrukwekkend stuk, in de typische Noord-Duitse barokstijl waar Buxtehude bekend om is. De Ciacona in D van Johann Pachelbel (1653-1706) vormt een rustig vervolg van het programma. Het werk begint luchtig en is virtuoos, maar heeft dankzij de toonsoort ook een wat strenge sfeer die met een opbouwende registratie vooral aan het eind hoorbaar wordt. Ter afwisseling Als derde klinkt Für Rico van de Oostenrijkse pianist en componist Friedrich Gulda (1930-2000). Gulda speelde dit stukje muziek voor zijn zijn Rico, vandaar de titel. Het werk vormt een mooi intermezzo tussen de oude muziek van de barokcomponisten. Bach zelf Vervolgens komt er een blok met muziek van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Allereerst het Preludium en fuga in d (BWV 539). De fuga is oorspronkelijk geschreven voor viool, maar Bach werkte het later om tot een orgelwerk waarin veel meer klanken mogelijk waren. Het Trio "Allein Gott in der Höh' sei Ehr" uit de Clavier-Übing III (BWV 676) wordt beschreven als een onbekommerd koraaltrio waarin gejubel de boventoon voert. Een heel ander karakter heeft het Vater unser im Himmelreich (BWV 762). Dit kennen wij als het Gebed des HEEREN. De melodie komt langs met een rustige omspeling. Leerlingen van Bach Wat volgt is het vierdelige Allein Gott in der Höh sei Ehr van Johann Ludwig Krebs (1713-1780). Krebs was een zeer gewaard leerling van Bach. Krebs muziek kenmerkt zich door lichtvoetigheid. Muziek van Johann Gottfried Müthel (1728-1788) is minder bekend. De Man speelt de vrolijke Fantasie in F. Müthel verbleef in 1750 als leerling bij Bach, toen die al oud en ziek was. De galante stijl van Müthel lijkt dan ook meer op die van Carl Philipp Emanuel Bach. Een andere leerling van Bach was August Gottfried Homilius (1714-1785) van wie De man Komm, Heiliger Geist, Herre Gott speelt. Ter afwisseling en slot Het voorlaatste stuk is opnieuw een (oorspronkelijk piano)werk van Friedrich Gulda (1930-2000): Introduction and Dance. De toon van dit stuk is eerst dramatisch en dan opgewekt, met een jazzstijl. Het slot is een werk van Johann Sebastian Bach (1685-1750): Preludium en Fuga in e (BWV 548). Het is een lang en virtuoos werk, één van Bachs grootste, dat een prachtige afsluiting van de zomerserie orgelconcerten zal vormen.
Van harte welkom! Het orgelconcert op dinsdag 3 september begint om 20.00 uur. De toegang is gratis. Aan de uitgang is er een collecte. Na afloop is er in 't Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunt u napraten. Van harte welkom! NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Ontvang onze e-mailnieuwsbrief en mis geen enkele concertaankondiging meer!
Minne Veldman verzorgt op dinsdag 20 augustus het vijfde orgelconcert van deze zomer in de Grote Kerk van Nijkerk. Op het Van Deventer-orgel uit 1756 speelt hij koraalmuziek en orgelwerken van onder anderen Walther, Bach, Widor en Franck. Veldman sluit af met een eigen koraalbewerking over Psalm 101. Het programma toegelicht Veldman opent het concert met koraalmuziek: Partita 'Jesu, meine Freude' van Johann Gottfried Walther (1684-1748). De melodie kent u van het lied 'Heugelijke tijding'. Het werk is een variatiereeks waarin de melodie steeds klinkt met een andere registratie en een andere manier van spelen. Hiermee komen direct allerlei verschillende klanken van het orgel aan bod. Het tweede programmapunt is de Toccata F-dur (BuxWV 157) van de Noord-Duitse barokcomponist Dietrich Buxtehude (1637-1707). Deze toccata is een stuk muziek dat eerst wat rustig voorkabbelt om te eindigen in een wervelend slot. Vervolgens staat de Trio Sonata 3 in d-moll van Johann Sebastian Bach (1685-1750) op het programma. In dit driedelige stuk speelt de organist telkens drie stemmen. Het eerste deel, Andante ( = rustig gaand), vormt een wat voorzichtig klinkende opening, die al snel een onrustig karakter krijgt. De stemmen dartelen om elkaar heen, lijken soms 'achter elkaar aan te zitten' en vallen soms ook weer verrassend mooi samen. Het Adagio e dolce ( = langzaam en liefelijk) is het middendeel, dat heel berustend en vredig klinkt. In het Vivace ( = levendig) klinken zeer snelle noten die het geheel een sprankelend karakter geven. Na de drie barokcomponisten Walther, Buxtehude en Bach, is het tijd voor drie componisten uit de Franse romantiek. Veldman programmeert de Marche Américaine (opus 31) van Charles-Marie Widor (1844-1937) in een bewerking van Marcel Dupré. Het stuk is oorspronkelijk geschreven als orkestmuziek. De klanken van dit stuk zijn een typisch Amerikaans-nationalistisch, maar wel in een Frans-romantisch jasje. Na het bombastische einde volgt een rustig werk: Andantino en sol mineur (FWV 25) van César Franck (1822-1890). Het is een rustig stuk, waarin de Dulciaan 8' als solostem en zachte registers elkaar afwisselen. De Toccata en sol majeur van Théodore Dubois (1837-1924) is één van de beroemde Franse toccata's. Dubois begint met een spetterend thema, waarna een rustig koraal-achtig middendeel mét fragmenten van het thema komt, gevolgd door een herhaling en uitwerking van het toccatathema.Het slot van het concert is een eigen koraalbewerking van Minne Veldman (*1980): Inleiding, Variaties en Finale Psalm 101. Opnieuw horen we een koraalmelodie met verschillende registraties en telkens op een andere manier gespeeld. Zo eindigt het concert net zoals het begon.
Van harte welkom! Het orgelconcert op dinsdag 20 augustus begint om 20.00 uur. De toegang is gratis, met een collecte aan de uitgang. Na afloop is er in 't Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunt u gezellig napraten. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Ontvang onze e-mailnieuwsbrief en mis geen enkele concertaankondiging meer!
Organist Peter Eilander verzorgt op dinsdag 6 augustus het vierde orgelconcert van deze zomer in de Grote Kerk van Nijkerk. Hij speelt een afwisselend en aansprekend programma met koraalmuziek en een selectie aan orgelliteratuur, waaronder ook Frans-romantische werken. Het programma toegelicht Eilander opent het concert met een inleidende koraalbewerking van Feike Asma (1912-1984). Welk lied we gaan horen, blijft een verrassing. Vervolgens klinkt er een werk van Johann Sebastian Bach (1685-1750): het Preludium in e-moll (BWV 548). Eilander nam dit stuk (inclusief de fuga) ook op in de Dom van Riga voor zijn nieuwste CD BACH & Influence. Het Preludium staat bekend als een stuk met een zwaarmoedig karakter. Muziek die ook prima klinkt op het Van Deventer-orgel uit 1756 zijn de Sonates van Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847). Eilander speelt Sonate IV, die bestaat uit vier delen. De opening Allegro con brio ( = levendig, 'met vuur') klinkt wervelend en een tikkeltje onstuimig. Het Andante religioso ( = rustig gaand, religieus en plechtig klinkend) vormt een rustig vervolg, dat klinkt als een stukje kerkmuziek. Het zangerige en melodieuze Allegretto ( = een beetje allegro) is het derde deel van deze Sonate. Het Allegro maestoso e vivace ( = opgewekt, majestueus en levendig) is een indrukwekkend slot van de Sonate IV. Rustiger klanken volgen met het Allegretto Grazioso ( = een beetje allegro, sierlijk) van Berthold Tours (1838-1911). Dit is een opgewekt stuk met een leuke melodie, waarbij de fluitregisters van het orgel aan bod komen. Muziek van Alexandre Guilmant (1837-1911) klinkt niet vaak op het Nijkerkse orgel, dat al ruim 80 jaar oud was toen Guilmant werd geboren. Toch biedt het orgel qua klankkleuren voldoende mogelijkheden voor sommige van zijn muziek. Eilander programmeert het Grand Choeur Triomphale. De titel van dit stuk zegt al hoe het klinkt: groots en triomfantelijk. Ook klinkt het Verset uit de Fantaisie pour l'orgue, Opus 19 no. 5. Dit is een luchtig en vrolijk werk dat een kort intermezzo vormt. Het feestelijke stuk Festliche Music alla Handel van Sigrid Karg-Elert (1877-1937) vormt het voorlaatste programmapunt. Het is een fanfare-achtig werk dat met de prachtige tongwerken erg mooi zal klinken in Nijkerk. Het concert wordt besloten met een eigen koraalfinale van Peter Eilander.
Van harte welkom Het concert op dinsdag 6 augustus begint om 20.00 uur. De toegang is gratis; aan de uitgang wordt gecollecteerd. Na afloop is er in ‘t Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunnen bezoekers elkaar ontmoeten en napraten met de organist. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX? Ontvang onze e-mailnieuwsbrief en mis geen enkele concertaankondiging meer!
Op dinsdag 23 juli verzorgt Rien Donkersloot het derde orgelconcert van deze zomer in de Grote Kerk van Nijkerk. Het programma bestaat uit verzoeknummers die liefhebbers van tevoren hebben ingediend. Er komt geliefde muziek op de lessenaar van Dietrich Buxtehude, Johann Sebastian Bach, Cor Kint, Franz Liszt en Feike Asma. Bovendien speelt Donkersloot twee improvisaties. Het programma toegelicht Donkersloot opent het concert met het Preludium in D (BuxWV 139) van Dietrich Buxtehude (1637-1707). Het is een virtuoos en feestelijk stuk in de stijl van de Noord-Duitse barok. Daarna komt een improvisatie waarvan het onderwerp nog een verrassing is. Dan drie werken van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Allereerst het koraalwerk Schmücke dich, o liebe Seele (BWV 654) uit de Leipziger Choräle. Hierna is het tijd voor één van Bachs bekendste fuga's: de Fuga Gigue in G dur (BWV 577). Een feest om te horen! Vervolgens klinkt de bekende koraalbewerking Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 645). Hierna is het tijd voor muziek van Nederlandse bodem: de Fantasie over Een vaste Burg van Cor Kint (1890-1944). Deze componist was vooral actief als violist, maar schreef ook een aantal orgelwerken. Muziek van Franz Liszt (1811-1886) wordt niet vaak gespeeld op het Nijkerkse orgel dat stamt uit de periode van de barok. Donkersloot programmeert de Consolation no. 3 in Des. Hierna komt een bekend muziekstuk uit de geliefde 'Jan Zwart-school': de koraalbewerking over Komt als kind'ren van het Licht van Feike Asma (1912-1984). Donkersloot besluit het concert met een improvisatie. Wie weet is er dan nog een kans om ter plekke een verzoek door te geven.
Van harte welkom Het concert op 23 juli begint om 20.00 uur en is gratis toegankelijk. Aan de uitgang is er een collecte. Na afloop is er in ’t Gasthuus naast de kerk gelegenheid tot ontmoeting met andere bezoekers en de organist. Hierbij krijgt u een kopje koffie of thee. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Ontvang onze e-mailnieuwsbrief en mis geen enkele concertaankondiging meer!
Op dinsdag 9 juli bespeelt de Groninger organist Sietze de Vries het Van Deventer-orgel in de Grote Kerk van Nijkerk. De Vries stelde voor dit orgelconcert een programma samen met muziek van rond 1600. Hierin is qua muziekstijl de overgang van de renaissance naar de barok goed te horen. Over het programma Hij begint het concert met Veni Creator van Jehan Titelouze (1563-1633), een stuk uit 'Hymnes de l'Église pour toucher sur l'orgue'. Titelouze was een Fransman die leefde in de periode van de vroege barok. Dit werk bestaat uit vier verzen die vier variaties rondom de koraalmelodie vormen. Hierbij komt de klankrijkdom van het Van Deventer-orgel mooi naar voren. Vervolgens speelt De Vries Psalm 23 'Mein hütter undt mein hirtt' van Jan Pietersz. Sweelinck (1562-1621). Het werk bestaat uit een koraalzetting en drie variaties. De variaties laten rijkelijke versieringen horen. Qua stijl is te horen dat Sweelinck met één been in de renaissance stond en met één been in de (vroege) barok. Wat volgt is de feestelijke Suite de Danses van Michael Praetorius (1571-1621). Deze muziek ademt middeleeuwse sferen. Praetorius gebruikte hiervoor Franse dansmelodieën. De Vries nam dit werk op in de Martinikerk van Groningen, samen met slagwerkster Katinka Vladovska. In Nijkerk zal het stuk zonder slagwerk klinken, maar feestelijk wordt het zeker! De Vries besluit het concert zoals gewoonlijk met een improvisatie. Veelal is dit een geïmproviseerde suite in Franse barokstijl over een Psalm, die zo maar eens 20 minuten kan duren! Maar niets is zeker: we laten ons verrassen, want bij een improvisatie is het voor de luisteraar altijd afwachten wat er komt. Over de organist Sietze de Vries (1973) is internationaal werkzaam als concertorganist en kerkmusicus. Hij ontving zijn orgelopleiding onder anderen van Wim van Beek, Jos van der Kooy en Jan Jongepier. Hij studeerde aan de conservatoria van Groningen en Den Haag en behaalde maar liefst vijftien prijzen bij diverse orgelconcoursen. In 2002 won hij het internationale improvisatieconcours in Haarlem. De Vries is docent aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en hij is organist van de Groningse Martinikerk op het beroemde Schnitger-orgel. Niet in de laatste plaats is hij beroemd om zijn ongeëvenaarde improvisaties, die klinken alsof de muziek rechtstreeks uit bladmuziek van bijvoorbeeld Bach komt. Van harte welkom! Het concert op dinsdag 9 juli begint om 20.00 uur. De toegang is gratis; aan de uitgang is er een collecte. Na afloop krijgt u in 't Gasthuus naast de kerk een kopje koffie of thee aangeboden en is er gelegenheid tot ontmoeting met de organist en andere bezoekers. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Ontvang onze e-mailnieuwsbrief en mis geen enkele concertaankondiging meer!
Organist Arjan Breukhoven verzorgt het eerste orgelconcert van deze zomer in de Grote Kerk van Nijkerk. Op dinsdag 25 juni speelt hij een programma met het thema ‘Bach & Friends’, naar aanleiding van zijn nieuwste CD. De muziek die klinkt is allemaal van Johann Sebastian Bach en diens tijdgenoten. Bach, Böhm en Buxtehude Breukhoven opent het concert met één van Johann Sebastian Bachs (1685-1750) bekendste orgelwerken: Preludium en fuga in G-dur (BWV 541). Dit feestelijke en virtuoze werk klinkt fantastisch op het orgel van de Grote Kerk. Er volgt direct een stuk met een heel ander karakter: het ingetogen Vater unser in Himmelreich (Het Gebed des HEEREN) van Georg Böhm (1661-1733), die één van Bachs inspirators was. Het is een gevoelvol koraalwerk waarin de melodie rijkelijk versierd wordt. Met Preludium en fuga a-moll van Dietrich Buxtehude (1637-1707) gaan we iets verder terug in de tijd. Buxtehude was eveneens een inspiratiebron voor Bach. In 1705-1706 verbleef de jonge Bach in Lübeck, waar hij onder de indruk raakte van Buxtehudes orgelspel. Het is dan ook goed te horen dat dit Preludium en fuga van Buxtehude dezelfde stjil hebben als veel van Bachs grote orgelwerken. Adagio's en Allegro's Na Böhm en Buxtehude is het 'woord' weer aan Johann Sebastian Bach (1685-1750) zelf. Het rustige Trio in c-moll (BWV 585) begint met een Adagio (letterlijk betekent deze tempoaanduiding 'langzaam'), waarna een lichtvoetig Allegro ('levendig') volgt. In dit werken zullen de zachte (fluit)registers van het orgel schitterend aan bod komen. Dat geldt ook voor het Air (BWV 1068) van Johann Sebastian Bach dat volgt. Dit zeer bekende en geliefde Air komt uit de derde orkestsuite (Ouverture nr. 3 in D) van Bach en wordt ook vaak op orgel gespeeld. Van Johann Gottfried Walther (1684-1748) klinkt het Concerto del Sigr. Telemann. Walther was slechts één jaar ouder dan Bach en stierf twee jaar voor Bach. Deze componist staat vooral bekend om zijn transcripties voor orgel van orkestwerken van Italiaanse en Duitse componisten. Ook dit stuk, waarin een Adagio's en Allegro's elkaar afwisselen, is zo'n bewerking voor orgel. Het is levendige en virtuoze muziek, waarin duidelijk wordt waarom men wel zegt dat een orgel een orkest op zich is. Orkestmuziek van Vivaldi Bij dit themaconcert is het slotakkoord natuurlijk aan Johann Sebastian Bach (1685-1750). Van hem klinkt ook een bewerking van orgel van een concert, namelijk het Concert in a-klein naar Vivaldi (BWV 593). Dit bekende werk bestaat uit een Allegro, Adagio en Allegro. Opnieuw levendige orkestmuziek op orgel, waarin een grote afwisseling en mooie spanningsopbouw zit. Het belooft een virtuoos einde van het concert te worden!
Van harte welkom! Het concert op dinsdag 25 juni begint om 20.00 uur. De toegang is gratis. Er is een collecte bij de uitgang. Na afloop is er in ’t Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunnen de bezoekers en de organist elkaar ontmoeten en napraten. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Ontvang onze e-mailnieuwsbrief en mis geen enkele concertaankondiging meer!
Op zaterdag 8 juni is de Grote Kerk van Nijkerk het decor voor het jaarlijkse pinksterconcert. Dit jaar verzorgt koor en orkest Capella Amersfoort o.l.v. Anthony Scheffer een programma vol (pinkster)muziek. Naast het kamerkoor en een strijkersorkest is het Van Deventer-orgel te horen, bespeeld door Henk van Zonneveld. Het programma vermeldt muziek uit de renaissance en de barok. Foto: Ditta van Gent Kerkelijk jaar Pinksteren is het laatste feest van het kerkelijk jaar. Dit is terug te zien in het programma, waarin diverse lijnen lopen vanuit de andere christelijke feesten. Christus' komst als redder van de wereld (Kerst) en zijn lijden en opstanding (Goede Vrijdag en Pasen) zijn thema's die in de stukken naar voren komen. Ook het pinksterfeest zelf komt natuurlijk aan bod. Er klinkt muziek van onder meer J.S. Bach, T. Tallis, G.H. Stölzel en O. di Lasso. Over het koor Capella Amersfoort is een kamerkoor dat zich richt op muziek uit verschillende stijlperioden van de muziekgeschiedenis. De muziek en de teksten getuigen vaak van het christelijk geloof, waarmee koorleden zich verwant voelen. Dirigent Anthony Scheffer is organist en cantor, speelt viool en heeft een passie voor dirigeren. Hij studeerde Liberal Arts and Science en Muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht en is sinds 2015 artistiek leider van Capella Amersfoort en dirigent van de Bach Cantorij Baarn. Hij richtte het Faelix Baroque Ensemble op en treedt regelmatig op als gastdirigent. Van harte welkom! Het pinksterconcert in de Grote Kerk begint om 20.00 uur en is gratis toegankelijk. Aan de uitgang is er een collecte. Na afloop is er in 't Gasthuus naast de kerk gelegenheid tot ontmoeting, met daarbij een kopje koffie of thee. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Ontvang onze e-mailnieuwsbrief en mis geen enkele concertaankondiging meer!
De jonge Voorthuizense organist Gert van Hoef heeft met het nieuwjaarsconcert in de Grote Kerk van Nijkerk zaterdagavond voor een bezoekersrecord gezorgd. Zo’n 250 luisteraars wisten de weg naar de kerk te vinden voor een orgelconcert met koraalmuziek, orgelwerken en samenzang. Van Hoef toonde zich deze avond een ware orgelvirtuoos. Vliegensvlug beroerde hij de toetsen van het orgel, dat Matthijs van Deventer in 1756 bouwde. Met het afwisselende programma liet hij het orgel in al zijn klankkleuren horen. Hij sprak hiermee velen aan: waar bij een orgelconcert gemiddeld 80 bezoekers komen, met uitschieters boven de 100, oversteeg het bezoekersaantal nu alle verwachtingen
|
.
December 2023
|