Programma1. Georg Böhm (1661-1733)
Prelude in g 2. Pierre du Mage (1674-1751) Uit de Suite du premier ton (1708)
3. Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
4. Ad Wammes (*1953) Toccata Chromatica: Echoes of Sweelinck (2012) 5. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
6. Francis Poulenc (1899-1963) Valse-improvisation sur le nom de BACH (1932) (oorspronkelijk voor piano, bew. Diederik Blankesteijn) Foto: Matthias van Bloemendaal
|
ToelichtingDiederik Blankesteijn opent zijn concert met een Prelude in g van Georg Böhm (1661-1733). Het stuk heeft een aanstekelijk ritme en heeft een thema waarin veel noten en akkoorden herhaaldelijk klinken.
Van de Duitse barok gaat Blankesteijn naar de Franse barok en wel met delen uit de Suite du premier ton van Pierre du Mage (1674-1751). Deze delen en hun benamingen zijn typerend voor de Franse barokmuziek, die erg goed klinkt op het Van Deventer-orgel. Van Nederlandse bodem klinken twee psalmbewerkingen van Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) die dit jaar 400 jaar geleden overleed. Allereerst Psalm 36 (3 variaties) en vervolgens Psalm 96, oorspronkelijk voor koor en voor orgel bewerkt door Diederik Blankesteijn zelf. De hedendaagse componist Ad Wammes (*1953) componeerde in 2012 een Toccata Chromatica. Dit stuk is gemaakt met het orgel in Medemblik in gedachten, de kerk waar Sweelinck in het huwelijk trad. Deze muziek vormt een groot contrast met de barokmuziek van de eerste drie programmapunten. We horen herhalende ritmes, een minimalistische stijl en flarden van een jazzy muziekstijl. Richting het einde worden de melodieën complexer, waarna het stuk abrupt eindigt met een komisch aandoend motiefje. Dan tijd voor Johann Sebastian Bach (1685-1750): eerst klinkt de bekende, uitbundige Toccata in F (BWV 540/1). Daarna de rustige koraalbewerking Allein Gott in der Höh sei Ehr (BWV 662) uit de Leipziger koralen. Als derde de Fuga in F (BWV 540/2) die bij de eerder gespeelde Toccata hoort. Het slotstuk van dit concert is een oorspronkelijk voor piano geschreven wals van Francis Poulenc (1899-1963) op de noten B, A, C en H, die de naam Bach vormen: Valse-improvisation sur le nom de BACH. Dit korte stuk heeft een schertsend karakter. |
Orgelcommissie hervormde gemeente Nijkerk
Grote- of Sint Catharinakerk Holkerstraat 1 3861 CC Nijkerk [email protected] |