Orgelconcert Erwin Wiersinga
Dinsdag 16 augustus | Aanvang 20.00 uur | Toegang gratis
Programma1. Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Preambulum in g (BuxWV 163) 2. Anthonie van Noordt (1619-1675) Psalm 7 (3 verzen) 3. Samuel Scheidt (1587-1654) Ach du feine Reuter 4. Johann Nikolaus Hanff (1665-1712) • Ein feste Burg ist unser Gott • Ach Gott vom Himmel sieh darein 5. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Concerto in a (BWV 1065) Naar Antonio Vivaldi (1678-1741), orgelbewerking Guy Bovet (*1942) • Allegro • Largo • Allegro 6. Georg Muffat (1653-1704) Toccata Decima 7. Georg Böhm (1661-1733) Vater unser im Himmelreich 8. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Prealudium en Fuga in C (BWV 545) |
ToelichtingErwin Wiersinga opent zijn programma met Preambulum in g van Dietrich Buxtehude (1637-1707). De stijl van Buxtehude staat bekend als de Stylus Phantasticus: een vrije vorm, niet gebonden aan een koraal of thema. Het werk bestaat uit vier delen: een prelude en drie fuga's.
De Nederlander Anthonie van Noordt (1619-1675) was werkzaam in Amsterdam. Zijn stijl staat in de traditie van Sweelinck. Erwin Wiersinga speelt van hem de drie variaties over Psalm 7. De eerste variatie is een rijkelijk versierd, stemmig koraal. De tweede variatie is lichtvoetig van karakter. De melodie klinkt in het pedaal. Variatie drie heeft een gedragen begeleiding met de melodie in een uitkomende stem. Samuël Scheidt (1587-1654) was in 1607 en 1608 bij Sweelinck in Amsterdam. Het stuk Ach du feine Reuter bestaat uit variaties over een Nederlands volksliedje. Hierna klinken er twee koraalwerken van Johann Nikolaus Hanff (1665-1712), een tijdgenoot van Buxtehude. Ein feste Burg ist unser Gott heeft een rustig karakter, met de melodie in een levendige, met trillers versierde uitkomende stem. Ach Gott vom Himmel sieh darein heeft een klagend karakter. De tekst is gebaseerd op Luthers vertaling van Psalm 12. Het lied gaat over het afdwalen van het geloof en dat er nog weinig ware gelovigen zijn. Van heel andere orde is het vrolijke, driedelige Concerto a, van Antonio Vivaldi (1678-1741). Johann Sebastian Bach (1685-1750) bewerkte dit stuk voor vier klavecimbels en strijkinstrumenten. Erwin Wiersinga speelt op dit concert een orgelbewerking die Guy Bovet (*1942) ervan maakte. Van Georg Muffat (1653-1704) klinkt de Toccata Decima. Hij was van Schotse komaf, woonde in Duitsland en studeerde in Parijs en Rome. Muffat wilde Franse, Duitse en Italiaanse stijlen samenbrengen tot iets nieuws. Een bekend stuk volgt: Vater unser im Himmelreich (Het Gebed des HEEREN) van Georg Böhm (1661-1733). De omspeling en de melodie zijn rijkelijk versierd met trillers. Het pedaal speelt een ritme met allemaal achtste noten. We sluiten deze avond af met het Prealudium in C van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Het Prealudium opent met een pedaalmotief dat naar de laagste C gaat, terwijl op het klavier de hoogste C invalt. De Fuga is een fantastische samensmelting van noten zoals we van Bach gewend zijn. Het eindigt met een groots C-akkoord. |
Orgelcommissie hervormde gemeente Nijkerk
Grote- of Sint Catharinakerk Holkerstraat 1 3861 CC Nijkerk [email protected] |