Orgelconcert Evan Bogerd
Dinsdag 20 juni | Aanvang 20.00 uur | Toegang gratis
Programma1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
2. Alexandre Guilmant (1837-1911) Andante con moto (Op.16) 3. Max Reger (1873-1916)
4. Piet Post (1919-1979) Uit 10 Improvisaties over oud-Nederlandse volksliederen:
5. Evan Bogerd (*1993) Improvisatie 6. Franz Liszt (1811-1886) Präludium und Fuge über den Namen BACH CVEvan Bogerd (1993) is een veelgevraagd concertorganist in binnen- en buitenland. Hij werd voorbereid op zijn orgelstudie door Herman van Vliet te Amersfoort. Daarna studeerde hij bij Jos van der Kooy aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zijn master sloot hij af met een 10 voor het eindrecital.
Door de jaren heen won Evan diverse prijzen waaronder de 1e prijs op het internationale ‘Anton Bruckner’ Improvisatieconcours te Linz en tweemaal de 1e prijs op het Nationaal Improvisatieconcours te Dordrecht. Evan Bogerd is gedreven om het orgel te promoten voor een breed publiek. Zijn antenne voor het vertolken van romantische werken leverde veel positieve kritieken op in de pers. Evan Bogerd is sinds 1 januari 2020 als cantor-organist verbonden aan de Westerkerk te Amsterdam. |
ToelichtingEvan Bogerd begint het concert met twee werken van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Allereerst Preludium en fuga in h-Moll. Bach speelde dit stuk vermoedelijk voor het eerst in 1727 bij de herdenkingsdienst voor de overleden Christiane Eberhardine de Sterke, keurvorstin van Saksen en koningin van Polen. Het heeft een onrustig en melancholisch karakter.
Wenn wir in höchsten Nöten sein is de laatste van de 18 Leipziger Choräle. Deze versie (BWV 668a) komt uit Der Kunst der Fuge. De overlevering zegt dat Bach het stuk dicteerde vanaf zijn sterfbed. De melodie kennen wij als die van Psalm 140. Dan Franse en Duitse romantiek. Van Alexandre Guilmant (1837-1911) speelt Evan Bogerd Andante con moto. Dit komt uit Pièces dans différents styles. Na een melodieuze intro, komt er een thema met een meer onstuimig karakter. Het stuk eindigt weer met het warme beginthema, waardoor de rustige en vredige sfeer terugkeert. Max Reger (1873-1916) werd 150 jaar geleden geboren. Zijn bekende Introduction und Passacaglia zit vol dramatiek en schrille contrasten. Na de pompeuze introductie, begint het passacaglia-thema verstild, maar al snel wordt dit uitgewerkt naar onstuimige klanken. Zo bouwt het werk gestaag op naar het grootse slot. Straf mich nicht in deinem Zorn is een koraal van Johann Georg Albinus, gebaseerd op Psalm 6. De melodie is bij ons het meest bekend van het lied 't Jaar heeft haast zijn loop volbracht. De Nederlandse organist Piet Post (1919-1979) schreef 10 improvisaties over oud-Nederlandse volksliederen. Evan Bogerd speelt er op dit concert vijf. Het zijn werkjes een licht-modern idioom. Na een Improvisatie sluit Evan Bogerd het concert af met het bekende Präludium und Fuge über den Namen BACH van Franz Liszt (1811-1886). De noten Bes, A, C en B zijn in de Duitse notering B, A, C en H. Zo ontstaat het notenthema BACH. Het werk heeft doorlopend een grillig karakter en veel dynamiek. Het begin van de fuga geeft verstilling, waar bij het BACH-thema onheilspellend klinkt. Via een afwisseling van forse en intieme klanken komt het majestueuze slot. |
Orgelcommissie hervormde gemeente Nijkerk
Grote- of Sint Catharinakerk Holkerstraat 1 3861 CC Nijkerk [email protected] |