Programma1. Klaas Jan Mulder (1930-2008)
Fantasie - Toccata 'Wat God doet, dat is welgedaan' 2. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Choralvorspiel 'Erbarm dich mein, o Herre Gott' (BWV 721) 3. Georg Böhm (1661-1733) Praeludium und Fuge C-dur 4. Christoph Wolfgang Druckenmüller (1687-1741) Concerto G-dur
5. Ernest Grosjean (1844-1936) Aria Cantabilé 6. William Wolstenholme (1865-1931) Sonata in the style of Händel
7. Evert van de Veen (*1963) Fantasie 'God, enkel licht' (naar César Franck) 8. Joseph Haydn (1732-1809) Moderato (1e deel) (Uit Organconcerto XVIII:1 in C major, voor orgelsolo bewerkt door Evert van de Veen) 9. Evert van de Veen (*1963) a) Koraal met vier variaties over Psalm 90 (Koraal, variatie 1 en 3 naar Felix Mendelssohn) b) Toccata en fuga over Psalm 138 (Toccata naar Johann Sebastian Bach) |
ToelichtingEvert van de Veen opent dit nieuwjaarsconcert met de Fantasie-Toccata 'Wat God doet, dat is welgedaan' van Klaas Jan Mulder (1938-2008). Het stuk begint met een zangerig koraal, met de melodie in een uitkomende stem. Daarna volgt een virtuoze Toccata in de kenmerkende Mulder-stijl. Het middendeel bestaat uit een verstild koraal, afgewisseld met het Toccata-thema. Daarna wordt toegewerkt naar een groots slotkoraal.
Het bekende Choralvorspiel 'Erbarm dich mein, o Herre Gott' van Johann Sebastian Bach (1685-1750) is een smekend koraal om Gods erbarmen, in het kader van dit nieuwjaarsconcert kunt u het zien als gebed voor het nieuwe jaar. Met Praeludium und Fuge C-dur van Georg Böhm (1661-1733) volgt een uitbundig barokwerk dat uitstekend past op het Nijkerkse orgel. Na een openingsakkoord komt er een pedaalsolo, waarna het Praeludium verder losbarst. Daarna komt de Fuga die uitmondt in een groots slotakkoord in C. Het Concerto G-dur van Christoph Wolfgang Druckenmüller (1687-1741) is een driedelig werk in een levendige stijl. De beide Allegro's zijn feestelijk van karakter en worden afgewisseld met een verstild en zangerig Adagio. Hierna wordt de stap gezet naar de 19e en 20e eeuw. De Aria Cantabilé van Ernest Grosjean (1844-1936) is, zoals de titel aanduidt, een werk met een zangerige melodie als uitkomende stem. De blinde, Engelse componist William Wolstenholme (1865-1931) schreef een Sonata in the style of Händel. Het stuk bestaat uit vier delen die qua sfeer en stijl teruggrijpen op de muziek van Georg Friedrich Händel. Evert van de Veen besluit het concert met een blokje muziek die hij zelf schreef of arrangeerde. Allereerst een Fantasie 'God, enkel licht'. Het is afkomstig van Van de Veens nieuwste cd met eigen koraalbewerkingen 'Met een knipoog naar...' bekende componisten. Dit stuk knipoogt naar een Sortie van César Franck. Het Moderato uit Organconcerto XVIII van Joseph Haydn (1732-1809) is door Evert van de Veen voor orgelsolo bewerkt. Oorspronkelijk wordt dit werk gespeeld door orgel en orkest. Het Koraal met vier variaties over Psalm 90 is geënt op Felix Mendelssohn-Bartholdy. Delen van dit werk doen, met de melodie niet-ritmisch, denken aan Sonate VI over het Gebed des Heeren van Mendelssohn. Toccata en fuga over Psalm 138 opent met het motief van Bachs Dorische Toccata, maar hier klinkt het openingsthema in majeur. Het stuk doet ook denken aan Psalm 68 van Jan Zwart, die hetzelfde Bachwerk als inspiratie gebruikte. |
Orgelcommissie hervormde gemeente Nijkerk
Grote- of Sint Catharinakerk Holkerstraat 1 3861 CC Nijkerk [email protected] |