Orgelconcert Harm Hoeve
Dinsdag 1 augustus | Aanvang 20.00 uur | Toegang gratis
Programma1. Harm Hoeve (*1964)
Inleidend koraalspel 2. Heinrich Nikolaus Gerber (1702-1775) Inventio nr. 3 in C Uit: 4 Inventionen für Orgel 3. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Praeludium und Fuge in f-Moll (BWV 534) 4. Johann Jacob de Neufville (1684-1712) Ciaconna in B mineur 5. Anselm Viola i Valantí (1738-1798) Sonata del Monasterio de Montserrat 6a. Jan Zwart (1877-1937) Fantasie-Toccatine Psalm 33 6b. Boudewijn Zwart (*1962) Elegie, trio en koraal Psalm 54 7. Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Sonate III in A (opus 65)
8. Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817-1869) Boléro de Concert 9. Nicolas Jacques Lemmens (1823-1881) a) Hélena-Polka b) Fanfare 10. Harm Hoeve (*1964) Koraalfinale
|
ToelichtingHarm Hoeve begint het concert met 'Inleidend koraalspel', waarvan het thema een verrassing blijft. Het tweede werk van dit concert is 'Inventio nr. 3 in C' uit de '4 Inventionen für Orgel' van de Duitser Heinrich Nikolaus Gerber (1702-1775). Het is een kort, levendig werk in triovorm. Het doet wel denken aan de de triosonates van Bach, maar met een wat luchtiger karakter.
Of 'Praeludium und Fuge in f-Moll' (BWV 534) echt van Johann Sebastian Bach (1685-1750) is, daar is twijfel over. Mogelijk is het geschreven door de oudste Bach-zoon Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784). Het werk heeft een wat streng karakter. In de Fuga zijn veel dissonanten en chromatische lijnen te horen. De 'Ciaconna in B' van Johann Jacob de Neufville (1684-1712), een leerling van Pachelbel, bestaat uit een basthema dat herhaald wordt. Op de klavieren klinkt een aantal variaties. Dan de Spaanse 'Sonate del Monasterio de Montserrat' van Anselm Viola i Valantí (1738-1798). Montserrat ligt in de regio Catalonië nabij Barcelona. De titel van dit stuk verwijst naar een klooster waar Viola als monnik woonde. De stijl van deze kloostersonate heeft Italiaanse invloeden. Jan Zwart (1877-1937) kreeg bekendheid met zijn orgelconcerten die door de NCRV op de radio werden uitgezonden. Hij wist een Hollandse koraalkunst te creëren, waaruit Harm Hoeve de bekende 'Fantasie-Toccatine Psalm 33' speelt. De Nijkerkse stadsbeiaardier Boudewijn Zwart (*1962) is één van de vele muzikale nazaten van Jan Zwart. Uit zijn dikke koraalboek (2021) klinkt op dit concert 'Elegie, trio en koraal Psalm 54'. In de zomerserie orgelconcerten klinkt bijna elk jaar wel één van Felix Mendelssohn-Bartholdy's (1809-1847) orgelsonates. Harm Hoeve speelt 'Sonate III in A', die bestaat uit de twee delen 'Con moto maestoso' (= beweeglijk en majestueus) en 'Andante tranquillo' (= rustig). In zijn sonates verwerkte Mendelssohn vaak geestelijke liederen, in dit geval twee die over de tekst van Psalm 130 gaan. De (dubbel)fuga die op de inleiding volgt heeft een meeslepend karakter. Hierna keert het stralende thema van de inleiding terug. Het tweede deel van deze sonate is lieflijk en zangerig van karakter. Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817-1869) was organist van de Saint-Sulpice in Parijs. Zijn stijl is flamboyant te noemen. In 'Boléro de Concert' horen we dansante thema's voorbijkomen. De lichtvoetige sfeer gaat door in de 'Hélena-Polka' van de Belg Nicolas Jacques Lemmens (1823-1881) die 200 jaar geleden werd geboren. Ook Lemmens' bekende 'Fanfare' zal klinken. Harm Hoeve besluit het concert met een 'Koraalfinale', opnieuw over een nog onbekend thema. |
Orgelcommissie hervormde gemeente Nijkerk
Grote- of Sint Catharinakerk Holkerstraat 1 3861 CC Nijkerk [email protected] |