Orgelconcert Minne Veldman
Dinsdag 25 juni | Aanvang 20.00 uur | Toegang gratis
Programma1. Adriaan Cornelis Schuurman (1904-1998)
Bewerking van Gezang 166 vers 4: "Amen, Jezus Christus, amen" 2. Georg Böhm (1661-1733) "Vater unser im Himmelreich" à 2 Claviers et Pedal 3. Dietrich Buxtehude (1637-1707) Praeludium g-Moll (BuxWV 149) 4. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Partite diverse sopra il Corale "Ach, was soll ich Sünder machen" (BWV 770) 5. Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) Sonate 5 D-Dur (Opus 65.5)
6. Alexandre Guilmant (1837-1911) Communion No. 3 en la mineur Uit: Pièces dans différents styles, 12ème livraison (Opus 45) 7. Jan Nieland (1903-1963) Toccata per Organo 8. Minne Veldman (1980) Orgelkoraal en Finale "Dankt, dankt, nu allen God" Uit: Koraalbewerkingen deel 27 |
ToelichtingMinne Veldman opent het concert met een uitbundig koraalwerk van Adriaan C. Schuurman (1904-1998). Diens bewerking over 'Amen, Jezus Christus, amen' begint met een onstuimig deel dat qua stijl wat wegheeft van Mendelssohns orgelsonates. Na een kort intermezzo dat harmonisch interessant in elkaar zit, volgt een fugatische deel waarbij de melodie in het pedaal komt. Het werk besluit met een breed koraal.
Een bekend stuk volgt: 'Vater unser im Himmelreich' (Het Gebed des HEEREN) van Georg Böhm (1661-1733). De omspeling en de melodie zijn rijkelijk versierd met trillers. Het pedaal speelt een ritme met allemaal achtste noten. Van Dietrich Buxtehude (1637-1707) speelt Veldman het overweldigende 'Praeludium g-Moll'. De Noord-Duitse barokstijl kenmerkt zich door de Stylus Phantasticus: een fantasierijke stijl met vrije vormen die elkaar opvolgen. De 'Partita sopra "Ach was soll ich Sünder machen"' van Johann Sebastian Bach (1685-1750) begint met een eenvoudig en statig koraal. Het werk wordt wel een 'eerbetoon' aan Bachs leermeester Georg Böhm genoemd. Diens levendige barokstijl klinkt duidelijk door in deze variaties, waarin telkens andere registercombinaties van het orgel te horen zijn. De orgelsonates van Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) zijn werken die regelmatig op orgelconcerten gespeeld worden. De ‘Sonate 5 in D-Dur’ heeft echter al bijna 20 jaar niet geklonken in de Nijkerkse orgelserie. Deze driedelig sonate opent met een koraalachtig 'Andante', dat echter niet over een bestaand lied gaat. Het tweede deel 'Andante con moto' heeft een beweeglijke melodie. Het slot van de sonate is het levendige 'Allegro maestoso'. Met de 'Communion No. 3 en la mineur' van Alexandre Guilmant (1837-1911) is de Frans-romantische orgelmuziek vertegenwoordigd. Het werk heeft een zangerige melodie die met een uitkomende stem gespeeld wordt. Als voorlaatste werk programmeert Minne Veldman de 'Toccata per Organo' van de 20-eeuwse Nederlandse componist Jan Nieland (1903-1963). Het heeft het karakter van een Franse toccata. Van eigen hand speelt Minne Veldman twee delen van zijn uitgebreide bewerking over 'Dankt, dankt, nu allen God'. Het orgelkoraal is een omspeling met de melodie in een uitkomende stem in de stijl van de Hollandse koraalkunst. In de finale wordt toegewerkt naar een groots slot van het concert. |
Orgelcommissie hervormde gemeente Nijkerk
Grote- of Sint Catharinakerk Holkerstraat 1 3861 CC Nijkerk [email protected] |