Op dinsdag 9 juli bespeelt de Groninger organist Sietze de Vries het Van Deventer-orgel in de Grote Kerk van Nijkerk. De Vries stelde voor dit orgelconcert een programma samen met muziek van rond 1600. Hierin is qua muziekstijl de overgang van de renaissance naar de barok goed te horen. Over het programma Hij begint het concert met Veni Creator van Jehan Titelouze (1563-1633), een stuk uit 'Hymnes de l'Église pour toucher sur l'orgue'. Titelouze was een Fransman die leefde in de periode van de vroege barok. Dit werk bestaat uit vier verzen die vier variaties rondom de koraalmelodie vormen. Hierbij komt de klankrijkdom van het Van Deventer-orgel mooi naar voren. Vervolgens speelt De Vries Psalm 23 'Mein hütter undt mein hirtt' van Jan Pietersz. Sweelinck (1562-1621). Het werk bestaat uit een koraalzetting en drie variaties. De variaties laten rijkelijke versieringen horen. Qua stijl is te horen dat Sweelinck met één been in de renaissance stond en met één been in de (vroege) barok. Wat volgt is de feestelijke Suite de Danses van Michael Praetorius (1571-1621). Deze muziek ademt middeleeuwse sferen. Praetorius gebruikte hiervoor Franse dansmelodieën. De Vries nam dit werk op in de Martinikerk van Groningen, samen met slagwerkster Katinka Vladovska. In Nijkerk zal het stuk zonder slagwerk klinken, maar feestelijk wordt het zeker! De Vries besluit het concert zoals gewoonlijk met een improvisatie. Veelal is dit een geïmproviseerde suite in Franse barokstijl over een Psalm, die zo maar eens 20 minuten kan duren! Maar niets is zeker: we laten ons verrassen, want bij een improvisatie is het voor de luisteraar altijd afwachten wat er komt. Over de organist Sietze de Vries (1973) is internationaal werkzaam als concertorganist en kerkmusicus. Hij ontving zijn orgelopleiding onder anderen van Wim van Beek, Jos van der Kooy en Jan Jongepier. Hij studeerde aan de conservatoria van Groningen en Den Haag en behaalde maar liefst vijftien prijzen bij diverse orgelconcoursen. In 2002 won hij het internationale improvisatieconcours in Haarlem. De Vries is docent aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en hij is organist van de Groningse Martinikerk op het beroemde Schnitger-orgel. Niet in de laatste plaats is hij beroemd om zijn ongeëvenaarde improvisaties, die klinken alsof de muziek rechtstreeks uit bladmuziek van bijvoorbeeld Bach komt. Van harte welkom! Het concert op dinsdag 9 juli begint om 20.00 uur. De toegang is gratis; aan de uitgang is er een collecte. Na afloop krijgt u in 't Gasthuus naast de kerk een kopje koffie of thee aangeboden en is er gelegenheid tot ontmoeting met de organist en andere bezoekers. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Ontvang onze e-mailnieuwsbrief en mis geen enkele concertaankondiging meer!
0 Comments
Organist Arjan Breukhoven verzorgt het eerste orgelconcert van deze zomer in de Grote Kerk van Nijkerk. Op dinsdag 25 juni speelt hij een programma met het thema ‘Bach & Friends’, naar aanleiding van zijn nieuwste CD. De muziek die klinkt is allemaal van Johann Sebastian Bach en diens tijdgenoten. Bach, Böhm en Buxtehude Breukhoven opent het concert met één van Johann Sebastian Bachs (1685-1750) bekendste orgelwerken: Preludium en fuga in G-dur (BWV 541). Dit feestelijke en virtuoze werk klinkt fantastisch op het orgel van de Grote Kerk. Er volgt direct een stuk met een heel ander karakter: het ingetogen Vater unser in Himmelreich (Het Gebed des HEEREN) van Georg Böhm (1661-1733), die één van Bachs inspirators was. Het is een gevoelvol koraalwerk waarin de melodie rijkelijk versierd wordt. Met Preludium en fuga a-moll van Dietrich Buxtehude (1637-1707) gaan we iets verder terug in de tijd. Buxtehude was eveneens een inspiratiebron voor Bach. In 1705-1706 verbleef de jonge Bach in Lübeck, waar hij onder de indruk raakte van Buxtehudes orgelspel. Het is dan ook goed te horen dat dit Preludium en fuga van Buxtehude dezelfde stjil hebben als veel van Bachs grote orgelwerken. Adagio's en Allegro's Na Böhm en Buxtehude is het 'woord' weer aan Johann Sebastian Bach (1685-1750) zelf. Het rustige Trio in c-moll (BWV 585) begint met een Adagio (letterlijk betekent deze tempoaanduiding 'langzaam'), waarna een lichtvoetig Allegro ('levendig') volgt. In dit werken zullen de zachte (fluit)registers van het orgel schitterend aan bod komen. Dat geldt ook voor het Air (BWV 1068) van Johann Sebastian Bach dat volgt. Dit zeer bekende en geliefde Air komt uit de derde orkestsuite (Ouverture nr. 3 in D) van Bach en wordt ook vaak op orgel gespeeld. Van Johann Gottfried Walther (1684-1748) klinkt het Concerto del Sigr. Telemann. Walther was slechts één jaar ouder dan Bach en stierf twee jaar voor Bach. Deze componist staat vooral bekend om zijn transcripties voor orgel van orkestwerken van Italiaanse en Duitse componisten. Ook dit stuk, waarin een Adagio's en Allegro's elkaar afwisselen, is zo'n bewerking voor orgel. Het is levendige en virtuoze muziek, waarin duidelijk wordt waarom men wel zegt dat een orgel een orkest op zich is. Orkestmuziek van Vivaldi Bij dit themaconcert is het slotakkoord natuurlijk aan Johann Sebastian Bach (1685-1750). Van hem klinkt ook een bewerking van orgel van een concert, namelijk het Concert in a-klein naar Vivaldi (BWV 593). Dit bekende werk bestaat uit een Allegro, Adagio en Allegro. Opnieuw levendige orkestmuziek op orgel, waarin een grote afwisseling en mooie spanningsopbouw zit. Het belooft een virtuoos einde van het concert te worden!
Van harte welkom! Het concert op dinsdag 25 juni begint om 20.00 uur. De toegang is gratis. Er is een collecte bij de uitgang. Na afloop is er in ’t Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunnen de bezoekers en de organist elkaar ontmoeten en napraten. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Ontvang onze e-mailnieuwsbrief en mis geen enkele concertaankondiging meer!
|
.
August 2024
|