De jonge orgelvirtuoos Gert van Hoef verzorgt op zaterdag 5 januari het vijfde nieuwjaarsconcert in de Grote Kerk van Nijkerk. Hij doet dat, geheel volgens de traditie, met een toegankelijk progamma van koraalmuziek, orgelwerken en samenzang. Er komt muziek op de lessenaar van J.S. Bach, G.F. Handel, K.J. Mulder, F. Asma, J.G. Rheinberger, A. Guilmant, J. Sibelius, Yiruma, J. Zwart en van Van Hoef zelf. Over de organist Gert van Hoef (1994) ontving op 13-jarige leeftijd zijn eerste orgellessen van zijn opa. In 2008 ging hij op les bij mevrouw Daamen, organiste en koorbegeleidster in Barneveld. Daarna studeerde Van Hoef bij Evert van de Veen in Voorthuizen. In deze eerste jaren van zijn carrière kreeg Van Hoef grote bekendheid in binnen- en buitenland met de video’s die hij op YouTube plaatste. In 2011 vervolgde hij zijn orgellessen bij Herman van Vliet in Amersfoort, die hem tevens voorbereidde op een studie aan het conservatorium. In 2013 begon Van Hoef met het hoofdvak orgel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, bij Jos van der Kooij. Daarnaast studeerde hij muziektheorie, muziekgeschiedenis en koordirectie bij de Nederlands-Italiaanse operadirigent Giacomo Formentini. In 2017 volgde zijn eindexamen op het Müller-orgel in de Sint Bavokerk te Haarlem en in 2018 rondde Van Hoef zijn studie aan het conservatorium af. Het nieuwjaarsconcert op zaterdag 5 januari begint om 20.00 uur. De toegang is gratis: er wordt gecollecteerd bij de uitgang. Na afloop is er in ’t Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunnen de bezoekers en de organist elkaar ontmoeten en napraten. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Ontvang onze e-mailnieuwsbrief en mis geen enkele concertaankondiging meer!
0 Comments
Op Kerstavond (24 december) opent de Grote Kerk van Nijkerk haar deuren voor de jaarlijkse kerstzang. Vanaf 19.30 uur kan iedereen bekende kerstliederen zingen, genieten van kerstmuziek en luisteren naar het kerstverhaal. Bekende kerstmuziek Het koperensemble Strepitus Maximus en het Nijkerkse Tiener- en kleinkoor o.l.v. Wilma Gardebroek nemen daarbij een belangrijk deel van het programma voor hun rekening. Het programma vermeldt liederen als 'Nu daag het in het oosten', 'Daar is uit 's werelds duist're wolken' en 'Stille nacht'. Bas Blankesteijn begeleidt de samenzang op het Van Deventer-orgel. Dominee M.K. de Wilde verzorgt de meditatie. Andere medewerkenden zijn Sharon Wisse-van der Borden (piano - koorbegeleiding) en Diederik Blankesteijn (piano en orgel). Welkom!
De kerstzang is gratis toegankelijk en begint om 19.30 uur. Voor het zesde en laatste orgelconcert van deze zomer in de Grote Kerk van Nijkerk neemt er een dame plaats aan de klavieren: Willeke Smits. Zij speelt op dinsdag 28 augustus een programma met het bekendste orgelwerk aller tijden, andere herkenbare klanken en minder bekende, verrassende muziek. De Toccata en Fuga in d-moll Smits opent het concert met het bekendste orgelstuk aller tijden: de Toccata en Fuga in d-moll (BWV 565) van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Hiermee is het Van Deventer-orgel uit 1756 meteen in al z’n glorie te beluisteren. Na deze spetterende opening volgt een werk waarbij iedereen weg kan dromen. De zachte klanken van het orgel, met de wondermooie fluitregisters, zijn te horen in een koraal en variaties over Vater unser im Himmelreich van Toon Hagen (1959) die organist van de Grote Kerk in Zwolle is. De stijl van deze muziek wordt wel minimalistisch genoemd. De sfeer is wat mystiek en het publiek zal vast ademloos stil luisteren: ogen dicht en genieten! Hierna gaan we terug naar de barok met de Fuga in g van Johann Adam Reincken (1623-1722), een levendig werk van één van Bachs voorbeelden. Vervolgens staat Psalm 23 op het programma: eerst een lieflijke en sfeervolle bewerking van Ad Wammes (1953) en daarna drie variaties van Jan Pieterszoon Sweelinck. Via vrolijke klanken naar het slotakkoord Daarna opnieuw muziek van Ad Wammes (1953): Happiness. Dit werk is bijzonder aan Willeke verbonden: het is in opdracht van haar man gecomponeerd voor haar veertigste verjaardag. Het is een ritmische interessant stuk met een ostinato-ritme (= steeds herhaal motief) in het pedaal. De Trompet 8′ van het orgel klinkt als uitkomende stem. Vervolgens vertoont Willeke haar kunsten met de Triosonate VI in G (BWV 530) van Johann Sebastian Bach (1685-1750), muziek waarin steeds drie melodieën klinken: één voor de voeten, één voor de linkerhand en één voor de rechterhand. De sonate bestaat uit drie delen: Vivace (dat betekent ‘levendig’), Lento (dat wil zeggen’langzaam, slepend’) en Allegro (wat ‘opgewerkt’ inhoudt). Het concert wordt besloten met vier delen over Dass Vater unser uit het Tabulaturbuch van Johann Ulrich Steigleder (1593-1635) waarin we de stijl van de vroege barok horen: een vierstemmige fantasie-fuga, twee keer een driestemmig koraal en een vierstemmige Toccata-variatie. Een krachtige afsluiting van alweer het laatste orgelconcert van deze zomer!
Welkom! Het concert begint om 20.00 uur. De toegang is gratis, maar er wordt gecollecteerd bij de uitgang. Na afloop is er in ’t Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunnen de bezoekers en de organist elkaar ontmoeten en napraten. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Ontvang onze e-mailnieuwsbrief en mis geen enkele concertaankondiging meer! Organist en kunstenaar Ronald de Jong verzorgt op dinsdag 14 augustus het vijfde orgelconcert van deze zomer in de Grote Kerk. Hij speelt oude muziek uit de renaissance en de barok, 18e- en 19e-eeuwse muziek en werken die hij zelf componeerde. Oude muziek De Jong opent het concert met oude muziek. Allereerst Italiaanse klanken uit de 17e eeuw: de Toccata settima (de zevende toccata) van Michelangelo Rossi (1602-1656), een werk uit de eerste periode van de barok. Vervolgens klinken de bekende zes variaties over Mein junges Leben had ein End van Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621). De Jong programmeert vervolgens twee werken uit de renaissance van Tielman Susato: Passe e medio en Ronde. Daarna volgt een Preludium en fuga in C van Johann Christian Heinrich Rinck (1770-1846), een werk dat hij componeerde naar voorbeeld van Johann Sebastian Bach. Bach, Deshayes en eigen werk Johann Sebastian Bach (1685-1750) mag zelf natuurlijk ook niet ontbreken. Van hem speelt De Jong koraalmuziek: Von Gott will ich nich lassen (BWV 658) uit de Leipziger koralen en Liebster Jesu, wir sind hier (BWV731). Daarna volgt een eigen werk van De Jong (1956): Koraal en variaties over Psalm 33, waarin de organist zijn kunsten als componist laat horen. Hij heeft daarbij een unieke, eigen stijl ontwikkeld. Franse sferen horen we in de Meditation van Henri Deshayes (1838-1913). De Jong besluit het concert met werk van eigen hand: een wervelende Toccata, die met een fraaie spanningsopbouw eindigt in een onstuimig slot, waarbij de organist ‘vol op het orgel’ gaat.
Welkom! Het concert begint om 20.00 uur. De toegang is gratis, maar er wordt gecollecteerd bij de uitgang. Na afloop is er in ’t Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunnen de bezoekers en de organist elkaar ontmoeten en napraten. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?U kunt nieuws over de orgelconcerten ook in uw mailbox ontvangen! Harm Hoeve verzorgt op dinsdag 31 juli het vierde orgelconcert van deze zomer in de Grote Kerk. Hij heeft een aantrekkelijk programma samengesteld met een afwisseling van eigen koraalmuziek en werken van bekende componisten. Hiermee kan hij de schoonheid van het orgel uit 1756 goed laten horen. Koraalmuziek, Bach, Handel & Krebs De organist opent het concert met twee eigen koraalbewerkingen: Grand Choeur over 'Van U wil ik zingen' en een Orgelkoraal over Psalm 139. Daarna komt het Prealudium en Fuga in C moll (BWV 549) van Johann Sebastian Bach (1685-1750), een stuk waarvan het Prealudium begint met een pedaalsolo en waarvan het eind van de Fuga een daverend slotakkoord in C laat horen. Daarna volgt muziek van een tijdgenoot van Bach: Georg Friedrich Händel (1685-1759). Van hem klinkt het Concerto VI in Bes: het vrolijke en bekende Allegro, een dromerig Larghetto en het virtuoze Allegro moderato. Vervolgens klinkt het Trio in Es van Johann Ludwig Krebs (1713-1780) die een vriend en leerling was van Bach. 19e, 20e & 21e eeuw Een eeuw later dan Bach, Händel en Krebs leefde de Nederlandse pianist, organist en componist Samuël de Lange sr. (1811-1884). Van hem speelt Hoeve de Fantasie-Sonate III, waarin de melodie van het Pinksterlied "Ja Jezus heerscht! Het ongeloof verstomm'" verwerkt is. Dit is dezelfde wijs als Psalm 22. Dit stuk is geheel gecomponeerd in de stijl van Felix Mendelssohns orgelsonates. Na dit onstuimige werk volgt een rustpunt in het programma: The Messenger on the Hill van Ad Wammes (*1953). Als voorlaatste stuk programmeert Hoeve een orgelklassieker: de feestelijke Fanfare van Nicolas Jacques Lemmens (1823-1881). Het concert eindigt met een eigen koraalfinale van Harm Hoeve. Waarover die gaat is nog een verrassing.
Welkom! Het concert begint om 20.00 uur. De toegang is gratis, maar er wordt gecollecteerd bij de uitgang. Na afloop is er in ’t Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunnen de bezoekers en de organist elkaar ontmoeten en napraten. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?U kunt concertaankondigingen als deze automatisch in uw mailbox ontvangen! Jan Hage, organist van de Domkerk in Utrecht, verzorgt op 17 juli het derde concert in de orgelconcertserie van de Grote Kerk. Het concert is bijzonder, omdat de organist een verzoekprogramma speelt. Er staat dus veel geliefde muziek op het programma. Selectie uit ca. 35 verzoeknummers De organist had de keuze uit zo'n 35 ingediende muziekstukken. Dat betekent dat het merendeel afvalt, maar hij heeft er een afwisselend en aantrekkelijk programma van weten te maken. De werken die hieronder genoemd worden staan onder voorbehoud op het programma. Houd deze website in de gaten voor alle details en het definitieve programma. Bach, Mendelssohn, Händel Muziek van Johann Sebastian Bach (1685-1750) mag natuurlijk niet ontbreken. Hage speelt van hem de Pastorella in F major (BWV 590) en het bekende Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 645). Van Felix Mendelssoh-Bartholdy (1809-1847) staat de Orgelsonate nr. 3 in A major op het programma. Van Georg Friedrich Händel (1685-1759) klinkt het bekende De koekoek en de nachtegaal, een vrolijk muziekstuk waarin met de fluitregisters van het orgel vogelgeluiden nagebootst worden. Hollandse muziek (met een Afrikaans tinje...) Daarnaast speelt Hage muziek van Nederlandse bodem: Orgellied ’t Scheepke onder Jezus’ hoede’ van Jan Zwart (1877 -1937) en Thema en variaties van Hendrik Andriessen (1892-1981). Bijzonder is Psalm 150 in een bewerking van Toon Hagen (*1959). Dit werk schreef hij toen Nelson Mandela werd vrijgelaten. Het is een feestelijke bewerking met Afrikaanse ritmische invloeden.
Welkom! Het concert begint om 20.00 uur. De toegang is gratis, maar er wordt gecollecteerd bij de uitgang. Na afloop is er in ’t Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunnen de bezoekers en de organist elkaar ontmoeten en napraten. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Krijg deze nieuwsberichten automatisch in uw mailbox en mis nooit meer iets! Bert den Hertog verzorgt op dinsdag 3 juli het tweede orgelconcert van deze zomer in de Grote Kerk van Nijkerk. Hij heeft een programma samengesteld waarin hij oude en nieuwe muziek verbindt. Daarbij mijdt hij het moderne idioom niet. Over het programma Den Hertog begint met Partite diverse sopra: ‘O Gott, du frommer Gott’ (BWV 767). Dit is een werk van Johann Sebastian Bach (1685-1750), dat hij al voor zijn 20e levensjaar componeerde. In acht variaties komen verschillende klanken van het orgel aan bod. Daarna komt Psalm 116: een zetting van Daan Manneke (*1939) en vier variaties van Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621). Den Hertog vervolgt met ander werk van Manneke: Drie delen uit 'Le Bouquet, Concert pour Orgue' wat dan weer een hommage aan Sweelinck is. Dit zijn bombastische werken in een modern idoom, waarin een aandachtige luisteraar de melodie van Psalm 8 ontdekt. Verder klinkt muziek van Jean Langlais (1907-1991), Jan Nieland (1903-1963) en Jacques Bonset (1880-1959).
Barokorgel uit 1756 Het orgel van de Grote Kerk is een barokorgel dat werd gebouwd in 1756 door Matthijs van Deventer. Het is het grootste orgel dat hij bouwde. De orgelkas met uitbundig houtsnijwerk is gemakt door Andries van Bolder. Het instrument heeft 23 registers, verdeeld over hoofdwerk, rugwerk en pedaal. Het orgel is zowel in klank als in uiterlijk uniek in Nederland én daarbuiten. Welkom! Het concert begint om 20.00 uur. De toegang is gratis, maar er wordt gecollecteerd bij de uitgang. Na afloop is er in ’t Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunnen de bezoekers en de organist elkaar ontmoeten en napraten. NIEUWS DIRECT IN UW MAILBOX?Krijg deze nieuwsberichten automatisch in uw mailbox en mis nooit meer iets! De Amersfoortse organist Willem van Twillert verzorgt op dinsdag 19 juni het eerste van de zes orgelconcerten van deze zomer in de Grote Kerk van Nijkerk. Op het programma staat veel muziek die oorspronkelijk niet voor orgel gecomponeerd is. Het belooft daarom een boeiend concert te worden. Vier thema's Van Twillert heeft een afwisselend programma samengesteld, rondom vier thema’s. ‘Dansen uit de renaissance’, ‘J.S. Bach geïnspireerd door Vivaldi’, ‘Bewerkingen voor orgel’ en ‘Geïnspireerd door de barok’. Hij start met twee levendige muzikale dansen uit de 16e eeuw. Hierna volgt muziek van Johann Sebastian Bach: delen uit cantates en een ‘Prealudium en Fuga in G dur’. Ook klinkt muziek uit de romantiek: het beroemde ‘Ave Maria’ van Franz Schubert en de ‘Vocalise’ van Sergej Rachmanioff.
Welkom! Het concert op 19 juni begint om 20.00 uur. De toegang is gratis; er wordt gecollecteerd bij de uitgang. Na afloop is er in ’t Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunnen de bezoekers en de organist elkaar ontmoeten en napraten. Nieuws direct in uw mailbox?Krijg deze nieuwsberichten automatisch in uw mailbox en mis nooit meer iets! Kijken & luisterenEnkele jaren geleden nam Willem van Twillert verschillende video's op in Nijkerk. Hij speelt hierop zijn eigen psalmbewerkingen in klassieke stijl. In de Grote Kerk van Nijkerk vindt op zaterdag 19 mei het jaarlijkse pinksterconcert plaats. Bijzonder dit jaar is dat er muziek uit vijf eeuwen op het programma staat. Uitvoerenden zijn het Voci Vocal Ensemble, met als dirigente Rineke de Wit en organist Diederik Blankesteijn. De Wit is daarnaast te horen als solozangeres en hoboïste. Muziek rondom Pinksteren Ieder jaar kan het pinksterconcert in de Nijkerkse Grote Kerk rekenen op goede belangstelling. Wellicht komt dat doordat er rondom Pinksteren niet zo veel muziek is. Op het programma voor 19 mei staan werken die direct te maken hebben met de Heilig Geest die tijdens het pinksterfeest uitgestort werd. Diederik Blankesteijn speelt bijvoorbeeld ‘Veni Creator’ van de Franse barokcomponist Nicolas de Grigny. Deze muziek klinkt verrassend mooi op het orgel van de Grote Kerk dat uit 1756 dateert. Muziek uit vijf eeuwen Daarnaast zingt het koor enkele werken rondom de christelijke feestdagen, waarvan Pinksteren de laatste is. Er staat muziek op het programma uit vijf eeuwen: van de 15e-eeuwse componist Giovanni Pierluigi da Palestrina (‘O crux ave’) tot de 18e-eeuwse barokmuziek van Johann Sebastian Bach, maar ook 19e-eeuwse werken van Felix Mendelssohn (‘Verleih uns Frieden gnädlich') en 20e-eeuwse muziek waarvan sommige componisten nog in leven zijn. Verder zijn op hobo en orgel twee delen uit het ‘Hoboconcert in c’ van Domenico Cimarosa te horen. Voci Vocal Ensemble Het Voci Vocal Ensemble bestaat uit 16 ambitieuze zangers en zangeressen die graag muzikale uitdagingen aangaan. Kwaliteit en diepgang zijn belangrijk voor dit koor. Het ensemble zingt voornamelijk klassieke kerkmuziek, oude muziek en nieuwe muziek (zie ook www.vocivocal.nl).
Gratis toegankelijk
Het pinksterconcert op zaterdag 19 mei begint om 20.00 uur. De toegang is gratis; er wordt gecollecteerd bij de uitgang. Na afloop is er in ’t Gasthuus naast de kerk koffie en thee en kunnen de bezoekers en de musici elkaar ontmoeten en napraten. Liefhebbers van orgelmuziek, mooie liederen en samenzang kunnen het nieuwe jaar muzikaal beginnen in de Grote Kerk van Nijkerk. De bekende organist Evert van de Veen verzorgt op zaterdag 6 januari 2018 een nieuwjaarsconcert op het prachtige Van Deventer-orgel uit 1756. Hij heeft een afwisselend programma samengesteld, dat goed aansluit bij de start van het nieuwe jaar. De eerste twee programmapunten gaan bijvoorbeeld over de leiding van God in het leven: liedbewerkingen van Klaas Jan Mulder over “Leer mij Uw weg, o Heer” en “Wees mijn Leidsman”. Halverwege het programma komt bovendien een stuk van Dick Sanderman aan bod over “Ga met God en Hij zal met je zijn”. Hiermee wil de organist ongetwijfeld iets meegeven bij de start van 2018. Ook het Choralvorspiel over “Hilf, Herr Jesu, laß gelingen” van Gottfried August Homilius past bij de jaarwisseling. Dit Duitse lied is een gebed voor een heilige levenswandel en Gods bijstand en genade in het nieuwe jaar. Verder klinkt er onder meer vrolijke muziek van Antonio Vivaldi, een bekend Praeludium en fuga in c moll (BWV 546) van Johann Sebastian Bach en Sonate II in c moll van Felix Mendelssohn-Bartholdy. Er wordt afgesloten met de Fantasie over “Grote God, wij loven U” van Klaas Jan Mulder: een lied waarin het thema ‘eeuwigheid’ een rol speelt. Aansluitend volgen drie verzen samenzang.
Evert van de Veen (1963) begon op jonge leeftijd met orgellessen. Na lessen te hebben gevolgd bij Evert van de Kamp en John Propitius volgde hij een orgelstudie aan het Conservatorium in Utrecht bij Theo Teunissen. Hij geeft nu jaarlijks vele concerten, als organist, koorbegeleider en dirigent. Er verschenen orgel-CD’s en bundels met bladmuziek van zijn hand. Op zondag speelt hij in de Gereformeerde Kerk van Voorthuizen en in de Hervormde Kerk van Putten. Het concert op zaterdag 6 januari begint om 20.00 uur. De toegang is gratis; aan de uitgang wordt een collecte gehouden. Nieuw is dat de luisteraars de organist ook kunnen zien spelen op een videoscherm in de kerk. Na afloop van het concert is er in ’t Gasthuus naast de kerk gelegenheid om een kopje koffie of thee te drinken en de organist en andere bezoekers te ontmoeten en na te praten. |
.
December 2023
|